ارائه تسهیلات خرید دستگاه

مجموعه های تشکیل دهنده ی پرس برک

دستگاه پرس برک PLC ساخت شرکت پایابرش از 11 مجموعه تشکیل شده است که در ادامه مجموعه ها معرفی می گردند:

  • مجموعه میز: یکی از مهمترین مجموعه ها در پرس برک مجموعه میز است که شامل قطعاتی است که با در نظر گرفتن بحث تعمیرات و احتیاج به ماشین کاری قطعات در گذر زمان به صورت اتصال موقت و دائم بهم متصل می شوند. اهمیت میز از این نظر است که ماتریس که ورق روی آن قرار می گیرد روی میز قرار می گیرد. بنابراین پلیت زیر ماتریس ماشین کاری دقیق می شود و بعد از ماشین کاری، عملیات سنگ زنی مغناطیسی روی آن انجام می شود.

 

  • مجموعه فک: مجموعه مهم دیگر در پرس برک مجموعه فک است که وظیفه انتقال نیروی از جک به ورق جهت عملیات خمکاری را به عهده دارد.

 

  • مجموعه جک ها: جک ها در پرس برک های پی ال سی از اهمیت بالایی برخوردارند زیرا که باید طوری طراحی ، محاسبه و ساخته شوند که هم نیروی لازم برای خمکاری را تامین کنند و هم بتوانند موقعیت شافت جک را تنظیم کنند طوری که در نهایت شافت جک های راست و چپ در یک خط قرار گیرند. طراحی جک های پرس برک های پایابرش براساس استاندارد simrit آلمان انجام می شود.

 

  • سیستم هیدرولیک: شامل بلوک زیرشیری و شیرهای هیدرولیکی برقی می باشد. بلوک زیرشیری با دستگاه های پیشرفته ماشین کاری، سنگ زنی و سوراخ کاری می شود.

 

  • سیستم کشویی: رابط بین فک و بدنه دستگاه پرس برک کشویی ها هستند که یکی از وظایف مهم این مجموعه روی سنتر قرار دادن جک ها با فک و سنبه و میز است.
      • قرار عقب: وظیفه قرارعقب خط کش کردن ورق است که در عملیات خمکاری داخل بدنه قرار می گیرد. که این کار را انگشتی های قرارعقب انجام می دهند.

 

      • بدنه: بیشترین فشار هنگام خمکاری و برگشت فک روی این مجموعه می باشد که باید طوری تحلیل، طراحی و محاسبه شوند که بتوانند نیروی وارده را در عمر خستگی بالا تحمل کنند.

 

      • سیستم تعادل: این مجموعه به تعادل فک و در یک راستا قراردادن فک در حرکت رفت و برگشت کمک می کند.

 

      • سیستم فیکس کن: این مجموعه جهت روی یک خط قرار گرفتن و تنظیم موقعیت شافت جک ها کمک شایانی می کند

 

      • سنبه و کلمپ ها: سنبه های خمکاری انواع مختلفی دارند که نسبت به نوع خم مورد نیاز مشتری انتخاب می شوند. وظیفه سنبه انتقال نیروی تامین شده توسط جک ها به ورق جهت خم می باشد. کلمپ ها در پایابرش به چند دسته تقسیم می شوند که مهمترین آنها: کلمپ های ایرانی، کلمپ های چینی طرح اروپایی و کلمپ های ایرانی طرح اروپایی می باشند که با عملیات ماشین کاری دقیق تولید می شوند.

 

          • سیستم قرار جلو: مجموعه قرار جلو وظیفه تکیه گاه را دارد برای ورق. اپراتور ورق را روی قرار جلو قرار می دهد سپس روی ماتریس تنظیم می کند جهت عملیات خمکاری.

           سیستم کشویی:

          یکی از مجموعه های مهم در پرس برک های پایابرش مجموعه سیستم کشویی می باشد. مجموعه سیستم کشویی در واقع واسطه بین فک و بدنه می باشد که سه وظیفه مهم دارد: اول) پرکردن فاصله بین فک و بدنه به اندازه ای که فک در سنتر میز قرار گیرد که این فاصله در قسمت راست و چپ بدلیل عملیات جوشکاری و تنش های حرارتی و تنش های پسماند در قطعه می تواند متفاوت باشد. یعنی معمولا اندازه قطعات سیستم کشویی سمت راست با سمت چپ متفاوت است که این فاصله با اندازه برداری دقیق و سپس طراحی مجدد و نقشه ساخت دقیق پر می شود. دوم) عدم سایش فک و بدنه؛ وظیفه مهم دیگر سیستم کشویی این است که با استفاده از فیبرهای استخوانی استفاده شده در این مجموعه کمک می کنیم که فلزات روی هم دیگر سایش نداشته باشند و در واقع این فیبر است که با فلز در تماس است که با گریس کاری قطعه کشویی بدنه کمک به حرکت روان کشویی فک می کند. سوم) در یک راستا قرار گرفتن فک در حین حرکت دینامیکی رفت و برگشتی روی محور y؛ همان طور که در قسمت اول توضیح داده شد وظیفه اول سیستم کشویی روی سنتر قرار دادن فک با میز است ولی این در حالت استاتیکی می باشد برای اینکه فک در حالت دینامیکی هم بتواند روی محور y قرار گرفتن خودش را حفظ کند نیاز به یک مجموعه کمک کننده دارد که این مجموعه سیستم کشویی می باشد. در پرس برک های پایابرش مجموعه سیستم کشویی به صورت دقیق طراحی و تولید می شود که بتواند وظایف ذکر شده را به صورت درست انجام دهد.

         مجموعه فک:

         یکی دیگر از مجموعه های مهم در پرس برک مجموعه فک می باشد. یکی از وظایف مهم این مجموعه انتقال نیروی تولید شده از جک هیدرولیک به سنبه و سپس به ورق روی ماتریس می باشد. از آنجاییکه انتقال نیرو بوسیله فک انجام می شود پس باید از پایداری استاتیکی و دینامیکی بالایی برخوردار باشد تا در عمر خستکی دچار دفرمگی نشود. از این جهت می باشد که فک نسبت به طول و ضخامت ورقی که دستگاه می تواند خم کند دارای ابعاد متفاوتی است. یکی دیگر از نکات مهم دیگر در فک این است که در راستای طولی باید روی یک خط قرار بگیرد به این معنی که در نهایت سنتر جک های چپ و راست با فک (قسمت چپ و راست) و سنبه و ماتریس و میز یکی باشد. از آنجایی که ورق خام ممکن است دارای تاب و دفرمگی باشد و روی ورق فک هم عملیات جوشکاری انجام می شود باید بوسیله ماشین کاری دقیق و در صورت نیاز تنش زدایی تنش های پسماند را از فک خارج کرد که به اطمینان رسید که سمت راست و چپ فک روی یک سنتر قرار دارد. یکی دیگر از وظایف مهم فک تحمل نیرویی است که از جک انتقال می دهد و عکس العمل نیرویی که از ورق به خودش برمیگردد. به این علت می باشد که ما در پرس برک های پایابرش قسمت تاج فک که قسمت میانی فک می باشد را بلندتر در نظر می گیریم که بتواند نیروی کمانش بیشتری را تحمل کند و عدد بار بحرانی که منجر به تغییر شکل می شود را بالاتر ببریم. قسمت پایین فک نیز برای جانمایی و اتصال کلمپ ها و متصل کردن سنبه به فک به اندازه ای ماشین کاری می شود که روی یک سنتر قرار گرفتن سنبه با دیگر مجموعه ها را تامین کند.

      یکی از مشکلاتی که در پرس برک ها ممکن است اتفاق بیفتد کمانش فک است. که به دلایل زیر ممکن است اتفاق بیفتد:

                • عدم ماشین کاری دقیق میز و فک دستگاه
                • عدم تنش گیری فک متحرک دستگاه
                • استفاده زیاد از یک قسمت خاصی از دستگاه. به طور مثال بیشتر از یک متر وسط دستگاه پرس برک 3 متری برای پروسه خمکاری استفاده شود. که این موضوع باعث می شود این قسمت فک دچار کمانش شود که در نتیجه خم یکسانی در طول ورق حاصل نمی شود.
                • به اندازه کافی قوی نبودن بدنه که باعث پس زدن بدنه می شود. از آنجایی که بدنه به کشویی متصل است و مجموعه کشویی به فک متصل است باعث می شود که فک روی یک محور قائم حرکت نکند در نتیجه خم یکسانی در طول ورق نخواهیم داشت.

                 قرار عقب:

                یکی دیگر از مجموعه ها در پرس برک مجموعه قرارعقب می باشد. که در پرس برک های پایابرش قرار عقب از اجزای اصلی یاتاقان ها، میل ترانس ها و بال اسکروها و بلوک متحرک و انگشتی ها و ریل و واگن ها تشکیل شده است. وظیفه این مجموعه خط کش کردن مقدار ورقی است که داخل بدنه قرار می گیرد. بدین معنی که وقتی اپراتور دستگاه برای خمکاری ورق را روی ماتریس قرار می دهد نسبت به خط خم مطلوب، مقداری از ورق جلوی محور وسط ماتریس قرار می گیرد و مقداری از ورق پشت محور وسط ماتریس. از آنجایی که نسبت به خط خم این مقدار در هر پروسه خمکاری می تواند متفاوت باشد پس باید مکانیزمی طراحی شود بتواند این مقدار متفاوت را تا حد تعریف شده ای خط کش کند. این وظیفه را انگشتی های روی پروفیل قرارعقب انجام می دهد که به جز حرکت در راستای X (عقب و جلو رفتن انگشتی ها) به دلیل اینکه ماتریس چند وجهی می باشد و هر وجهی هم دارای عرض و عمق V مختلفی می باشد باید در راستای R (بالا و پایین رفتن پروفیل زیر انگشتی و به تبع آن بالا و پایین رفتن خود انگشتی ها) هم بتواند جابجا شود. همچنین از آنجایی که طول ورق مشتری در هر خم ممکن است متفاوت باشد بنابراین انگشتی ها باید بتوانند در راستای Z (چپ و راست رفتن انگشتی ها روی ریل بوسیله واگن زیرش) هم جابجا شوند. پس محورها در قرارعقب های پرس برک به نام های X و R و Z تقسیم بندی می شوند.

               بدنه:

              یکی از مجموعه های مهم در پرس برک مجموعه بدنه می باشد که شامل پایه فنداسیون ها یاتاقان های میل تعادل، نردبان و باک و ادوات هیدرولیکی که بین دو بدنه قرار می گیرد. اهمیت بدنه از این نظر می باشد که هم باید تنش های حرارتی و نیروهای وزنی حاصل از اتصالات قطعات گفته شده را تحمل کند هم از لحاظ استحکام خمششی و کششی و فشاری و کمانشی نیروی حاصل از جک های هیدرولیکی را تحمل کند. به طور مثال پرس برک 3 متر 6 میل پایابرشی 125 تن نیرو برای خم لازم دارد که این نیرو توسط جک های هیدرولیکی تامین می شود و بیشتر این نیرو مخصوصا زمان برگشت فک به سمت بالا به بدنه دستگاه وارد می شود. بنابراین بدنه باید از لحاظ ابعاد هندسی و متریال استفاده شده استحکام بالایی داشته باشد به همین دلیل است که جنس بدنه پرس برک های پایابرش از فولاد st52 می باشد که استحکام بالایی دارد. پایه فنداسیون که به بدنه دستگاه جوش می شود از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا که دستگاه بوسیله پایه فنداسیون ها به زمین که باید بتن مسلح باشد بولت می شود. یا صفحه ستون زیر پایه فنداسیون قرار بگیرد که بتواند نیروی پس زدگی رفت و برگشت فک را به زمین منتقل کند تا بدنه آسیب نبیند.

             سیستم تعادل:

            یکی از مجموعه های مهم در پرس برک مجموعه سیستم تعادل می باشد که شامل پایه، بازوها و واسطه بازو و پایه ها و میل تعادل، و پین های گریس خور و یاتاقان های میل تعادل می باشد. اهمیت سیستم تعادل از این نظر می باشد که به حرکت متقارن و متوازن فک به سمت بالا و پایین کمک می کند. از نظر مکانیزم حرکتی سیستم تعادل به این صورت عمل می کند که بازوها توسط دو واسطه کناری و پینی که داخل این مجموعه ها وارد شده است به پایه ای که به تقویتی فک متصل است مونتاژ شده اند و از طرف دیگر میل تعادل از داخل سوراخی که روی بازو تعبیه شده است خارج شده است و به داخل سوراخ بازو جوش می شوند که بتوانند با هم حرکت کنند. با حرکت رفت و برگشتی فک به سمت بالا و پایین بازو توسط پین هایی که در سطور بالا ذکر شده است حرکت دورانی می کند و از آنجایی که دو طرف میل تعادل توسط دو بازو مهار شده است باعث می شود که فک نتواند از خط حرکتی خودش جابجا شود و بدین صورت است که زاویه خمی که روی ورق لحاظ می شود در طول ورق یکسان است. نکته ای که حائز اهمیت است این موضوع می باشد که سیستم تعادل برای حرکت روان پین ها داخل بازوها باید گریس کاری شود.

          •  مجموعه میز:

            برای جلوگیری از این موضوع روی میز پرس برک کراوینگ استفاده می شود. داخل کراوینگ گوه قرار دارد که بوسیله سرووموتور یا دستی می توان گوه ها را جابجا کرد. جابجایی گوه ها به هر مقدار باعث می شود که به همان اندازه روی کراوینگ در همان محلی که گوه به پوسته فشار وارد می کند جابجا شود. این جابجایی باعث می شود مقدار کمانشی که در فک به هر دلیلی ایجاد شده است جبران شود و در نهایت به خم مطلوب در طول ورق برسیم. خوشبختانه ما در شرکت پایابرش به فناوری ساخت کراوینگ و بومی سازی این محصول رسیدیم که با توجه به درخواست مشتری می توانیم روی دستگاه ها استفاده کنیم.

             

          اهمیت سیستم فیکس کن در پرس برک های PLC

        •  یکی دیگر از مجموعه های پرس برک های پی ال سی پایابرش مجموعه فیکس کن جک است که همانطور که از اسمش مشخص است وظیفه این مجموعه فیکس کردن موقعیت جک ها با هم است. همانطور که قبلا در مجموعه جک توضیح داده شد، یکی از قطعات موجود در جک های پرس برک های پی ال سی پیچ فیکس کن است که وظیفه اش تنظیم موقعیت شافت جک است که نیروی لازم برای چرخش ساعتگرد و پادساعتگرد این قطعه بوسیله موتور و گیربکس بالای جک تامین می شود. بالای جک های پرس برک دو عدد گیربکس است که بوسیله کوپلینگ هزارخاری و لوله به هم مرتبط شده اند. بالای یکی از جک ها به جز گیربکس موتور متصل است که تولید نیرو می کند. کارکرد مجموعه فیکس کن بدین صورت است که وقتی خمی با دستگاه زده شد، زاویه دو طرف ورق اندازه گیری می شود اگر یکطرف ورق زاویه اش کمتر از 90 درجه بود و با سمت دیگر اختلاف داشت بدین معنی است که موقعیت شافت جک طرفی که زاویه اش کمتر است بالاتر است که باعت می شود نیروی کمتری وارد کند و خم نامتقارن شود. در این حالت اپراتور به بالای دستگاه می رود پوسته کوپلینگ هزارخاری را باز می کند که مجموعه دی کوپله شود سپس از روی تابلو فرمان به موتور بالای دستگاه دستور می دهد که پیچ فیکس به اندازه مشخصی به صورت ساعتگرد یا پادساعتگرد بچرخد، با چرخش پیچ فیکس داخل جک شافت جک به سمت بالا یا پایین حرکت می کند (نسبت به دستور اپراتور). سپس دوباره ورق را خم می کند. اگر خم مطلوب اپراتور بود؛ پوسته کوپلینگ را سر جایش قرار می دهد و به خمکاری ادامه می دهد، در غیر این صورت باید بوسیله تابلو فرمان به پیچ فیکس دستور چرخش دوباره بدهد. این کار تا وقتی ادامه پیدا می کند که خم مطلوب متقارن اپراتور تامین شود.

      توان گوه ها را جابجا کرد. جابجایی گوه ها به هر مقدار باعث می شود که به همان اندازه روی کراوینگ در همان محلی که گوه به پوسته فشار وارد می کند جابجا شود. این جابجایی باعث می شود مقدار کمانشی که در فک به هر دلیلی ایجاد شده است جبران شود و در نهایت به خم مطلوب در طول ورق برسیم. خوشبختانه ما در شرکت پایابرش به فناوری ساخت کراوینگ و بومی سازی این محصول رسیدیم که با توجه به درخواست مشتری می توانیم روی دستگاه ها استفاده کنیم.

       

    سنبه و کلمپ در پرس برک ها

  • یکی از مجموعه هایی که مستقیما در پروسه برشکاری دخیل است سنبه است. سنبه قطعه ای است که بوسیله کلمپ ها به فک متصل است و با توجه به نیروی که توسط محرک به آن وارد می شود روی ورق روی ماتریس قرار می گیرد و خم مورد نظر را ایجاد می کند. سنبه ها از این نظر حائز اهمیت می باشند که دارای اشکال و انواع گوناگونی هستند که نسبت به شکل خم مشتری تعیین می گردند. به طور مثال اگر اپراتوری بخواهد خم های متوالی روی ورق ایجاد کند باید سنبه مخصوص به این کار را تهیه کند یا اگر اپراتور دستگاه برای زدن خمی روی ورق محدودیت نسبت به خم های قبلی زده شده داشته باشد باید سنبه متفاوتی بگیرد. سنبه ها از لحاظ ابعاد و شکل هندسی بیشتر از صد نوع مختلف می باشند که ضخامت و طول ماکزیمم دستگاه همچنین شکل خم مورد نظر اپراتور نوع سنبه را مشخص می کند. اگر بخواهیم از چند نوع سنبه معروف در پرس برک نام ببریم می توان به سنبه پاچه بزی، کله غازی، استاندارد، خم تیز، شعاعی و … اشاره کرد. قطعاتی که سنبه را به فک متصل می کنند کلمپ یا همان گیره نام دارند که کلمپ ها در شرکت پایابرش به انواع ایرانی (ساخت پایابرش)، چینی، اروپایی و طرح اروپایی آسان بازشو تقسیم بندی می شوند. کلمپ ها از یک طرف بوسیله پیچ به فک متصل هستند و از طرف دیگر نگدارنده سنبه می باشند که در کلمپ های آسان باز شو مونتاژ و دمونتاژ کردن سنبه بسیار راحت تر از کلمپ های دیگر می باشد.

قرار جلو، کاربرد و اهمیت آن در پرس برک ها

یکی از مجموعه هایی که در پرس برک مونتاژ می شود مجموعه قرارجلو می باشد که این مجموعه نگهدارنده مقدار ورقی می باشد که بیرون دستگاه قرار می گیرد. بدین معنی که وقتی اپراتور ورق را روی ماتریس قرار می دهد تا عملیات خمکاری را انجام دهد مقداری از ورق داخل بدنه قرار می گیرد که بوسیله انگشتی های قرار عقب خط کش و سایز می شود مقداری از ورق بیرون دستگاه قرار می گیرد که نسبت به ضخامت، عرض و طول ورق این مقدار ممکن است متفاوت باشد و وزن بالایی داشته باشد بدین جهت اپراتور ورق رو روی پروفیل های قرار جلو قرار می دهد خط خمی که اپراتور برای خمکاری مدنظر دارد را با V ماتریس تنظیم می کند سپس به فک و سنبه دستور می دهد که خم را بزند. از آنجایی که طول ورق مدنظر اپراتور در هر مرحله از خمکاری ممکن است متفاوت باشد پس قرار جلو بهتر است که بتواند در طول دستگاه جابجا شود. که در پرس برک های پایابرش این جابجایی بوسیله بلبرینگ هایی که در مجموعه قرار جلو تعبیه شده است انجام می شود. و نسبت به ابعاد دستگاه تعداد قرار جلو می تواند متفاوت باشد. به طور معمول و پیش فرض برای پرس برک ها تا 3 متر دو عدد قرار جلو در دستگاه مونتاژ می شوند که البته این تعداد نسبت به درخواست مشتری می تواند متفاوت باشد و در پرس برک های 6 متری این تعداد به 4 عدد می رسد.